Close
Du har ingen produkter i handlekurven
Søk produkter
Picture for category Påføring av bunnstoff

Påføring av bunnstoff

Når gradestokken stiger og snøen smelter nærmer det seg tid for sjøsetting av båten, heldigvis. Å eie en båt krever litt innsats, men innsatsen er en god investering både økonomisk og praktisk. Før vi går løs på selve prosessen med forberedelser og påføring kan det være nyttig å vite hvilke kategorier bunnstoff man har å velge mellom.

 

Selvpolerende bunnstoff: for de fleste typer båter

Selvpolerende bunnstoff kan brukes til de aller fleste typer motor- og seilbåter og er nok desidert mest brukt. Egenskapene til selvpolerende bunnstoff er at den virker gradvis gjennom sesongen, og at det er også enkelt å vedlikeholde med minimal forbehandlingstid. Når man for eksempel tar båten opp for å påføre nytt bunnstoff er det eneste som trengs å gjøre å spyle skroget under.

 

Merk at det finnes egne typer selvpolerende bunnstoff for aluminiumsbåter, propeller og drev. Disse er spesialprodukter for dette formålet og inneholder ikke kobberstoffer.

 

Hardt Bunnstoff: for hurtiggående båter

Hardt bunnstoff brukes typisk til hurtiggående båter eller seilbåter. Egenskapene til hardt bunnstoff er at det er mer solid enn selvpolerende (derav hardt) og er holdbar gjennom sesongen. Den er også mer motstandsdyktig mot polering og skraping. Om du er usikker på hvilket bunnstoff som er brukt på din båt kan dette enkelt sjekkes ved å stryke fingeren på en fuktig overflate: om bunnstoffer farger av er det brukt selvpolerende. Hardt bunnstoff må våtslipes før det kan påføres et nytt lag.

 

Mykt bunnstoff: for trebåter

Mykt brukes til trebåter, og er økonomisk i bruk. Dette er et fleksibelt bunnstoff til underlag med bevegelse, derav til trebåter.

 

 

Forberedelser og påføring

Det er lett å falle for fristelsen å begynne arbeidet for tidlig på året når gradestokken enda ikke er kommet opp i behagelig vår-temperaturer. For lav temperatur fører til at tørketiden blir betydelig lengre, og det er i tillegg produkter som også har minimumstemperatur for påføring.

 

En god start er å spyle skroget like etter du har fått båten opp på land. Om du venter for lenge med å spyle og skroget tørker vil det bli vanskeligere og få bort skit og groe. Om det er groe eller rur som ikke går bort (typisk i vannlinjen) kan man påføre vannlinjerens for rens. Merk at å spyle og vaske skroget fungerer godt til selvpolerende bunnstoff, og at man med hardt bunnstoff vil måtte våtslipe skroget lett før påføring av nytt lag bunnstoff. Hovedregelen er at overflaten må være tørr, fast og ren før påføring av nytt lag.

 

Neste steg vil være å benytte maskeringstape for å merke hvor det skal males. Her anbefaler vi å benytte blå tape maskeringstape fordi den trygt kan være festet i flere dager uten at det blir utfordrende å fjerne den. Bunnstoffet påføres stort sett med rulle, og med pensel/radiatorpensel steder hvor tilkomsten er begrenset.

 

I beholderen til bunnstoffet har virkestoffene en tendens til å synke mot bunn. For at bunnstoffet skal fungere som det skal når det er blitt påført er man derfor helt avhengig av å røre godt når man skal bruke den, for så å fortsette å røre jevnlig under påføring. Et annet tips når det gjelder bunnstoff er å holde et øye med batch-nummeret til boksen. Om du går tom for bunnstoff og må kjøpe inn en til og denne har et annet batch nr enn den første boksen kan det være risiko for at det blir ulike fargenyanser når det er påført.

 

Tilslutt: forsøk å unngå å påføre bunnstoff i direkte sollys eller under regnvær. Sterk varme og sollys kan føre til at bunnstoffet kun størkner ytterst i laget og ikke innover mot skroget.